FANDOM

Łzy Uthera Pendragona
Łzy Uthera Pendragona
Seria: 3
Numer odcinka: 1 i 2
Występują: Colin Morgan
Anthony Head
Katie McGrath
Bradley James
Emilia Fox
Rupert Young
John Hurt
Richard Wilson
Wrogowie: Morgana
Morgause
Cenred
Krwawa straż
Serkety
Armia Cenreda
Armia umarłych
Miejsce akcji: Camelot
Essetir
Zamek Fyriena
Podziemne grobowce
Scenariusz: Julian Jones
Reżyser: Jeremy Webb
Producent: Sara Hamill
Data emisji: 05.03.2011
12.03.2011
Format: 2x45
Kod produkcji: 3.1 i 3.2
Poprzedni odcinek: Ostatni Władca Smoków
Następny odcinek: Złoto goblina
Łzy Uthera Pendragona dopiero zaczęły spływać...
Morgause do Morgany
Łzy Uthera Pendragona są pierwszym i drugim odcinkiem "Przygód Merlina", którego akcja rozgrywa się rok po zaginięciu Morgany.

Streszczenie Edytuj

Część pierwsza Edytuj

Merlin i Artur byli na wielu wyprawach mających na celu odnalezienie zaginionej Lady Morgany. Przygnębiony książę nie ma innego wyjścia jak tylko poddać się. Ale gdy odzyskują siły po kolejnej potyczce, posiniaczona, zakrwawiona Morgana wyłania się zza mgły. Desperackie poszukiwania wydały się przynieść oczekiwany rezultat. Jednak coś jest nie tak. Czy aby na pewno Camelot odzyskał tą Morganę, którą utracił rok temu?

Część druga Edytuj

Wielki Smok leczy Merlina z jadu serket i pomaga mu dostać się do Camelotu. Młody czarodziej informuje Gajusza, że przyczyną złego stanu Uthera jest korzeń mandragory, który podrzuciła mu Morgana. Armia Cenreda napada na Camelot. Obroną dowodzi książę Artur. Morgana przywołuje armię umarłych, aby pomóc Cenredowi. Camelot wydaje się być zgubiony...

Fabuła Edytuj

Część pierwsza Edytuj

Łzy1

Artur odnajduje Morganę

Artur, Merlin oraz rycerze natrafiają na pola, gdzie znajdują martwych rycerzy Camelotu. Gajusz mówi Utherowi, że oszalał, bo od roku wysyła rycerzy na poszukiwania Morgany. Artur, Merlin i rycerze natrafiają na bandytów. Rycerze Camelotu, z pomocą magii Merlina pokonują ich. Nagle zza mgły pojawia się brudna i zakrwawiona Morgana. Po powrocie do Camelotu Gajusz sprawdza, czy wszystko z nią w porządku. Radzi Utherowi, by narazie do niej nie przychodził, bo musi odpocząć. Merlin mówi Gajuszowi o swoich obawach, że Morgana ujawni Utherowi, jak otruł ją rok temu. Następnego dnia Gajusz budzi Merlina i mówi mu, że Artur woła go do komnaty Morgany. Podopieczna króla opowiada Arturowi o pobycie w niewoli. Kiedy Artur wychodzi podopieczna króla prosi Merlina o rozmowę. Morgana mówi Merlinowi o tym, że wie, iż ją otruł, ale nie ma mu tego za złe i postąpiła by tak samo. Siostra Artura przychodzi do Uthera. Oboje są szczęśliwi.
Łzy2

Morgana wita się z Utherem

Nocą Morgana wymyka się. Udaje się do lasu, do jaskini, w której czeka już Morgause i daje jej chusteczkę ze łzami Uthera. Z jej pomocą zaczarowuje korzeń. Morgause wyjaśnia, że tylko obdarzeni magią słyszą krzyk mandragory, a ze zwykłych ludzi wydobywa strach i zgrozę.
Łzy3

Morgana i Morgause przygotowują korzeń mandragory

Podopieczna króla przyczepia korzeń pod łóżkiem Uthera. Gajusz inforormuje Uthera, że Morgana może zasiąść do uczty. Na uczcie król wyraża radość z powodu powrotu swej podopiecznej. Morgana stara się udawać szczęśliwą, jednak chwilami po prostu nie potrafi udawać. Uther wychodzi na dwór się przewietrzyć i słyszy pewne głosy i myśli, że to Artur. Odchodząc od studni jego rękę chwyta Ygraine.
Łzy4

Uther widzi zmarłą małżonkę

Uther upada na ziemię i podbiegają do niego strażnicy. Gajusz mówi królewiczowi, że znalazł Uthera płaczącego i wypowiadającego imię matki Artura. Morgana przynosi swej siostrze korzeń mandragory, aby odnowiła jego moc. W drodze powrotnej do Camelotu jeden z rycerzy odkrywa, że Morgana ma przy sobie korzeń; wobec tego rani go. Kiedy Morgana przychodzi do swej komnaty słyszy kroki, więc szybko zdejmuje płaszcz i chowa korzeń. To Gwen, która zauważyła światło. Zdenerwowana Morgana wygania ją z pokoju. W izbie rady sir Leon i Artur mówią królowi, że do Cenreda ściągają najemnicy. Morgause przyjeżdża do Cenreda i namawia go, aby uderzył na Camelot, gdyż władca królestwa zwariował. Uther w obecności wielu ludzi zauważa ducha małego druida; grozi, że go zabije. Artur i Leon wyprowadzają go. Gajusz mówi Merlinowi, iż podejrzewa, że króla dotknęły wyrzuty sumienia, bo podczas wielkiej czystki brutalnie mordował, także dzieci. Straż znajduje zranionego rycerza i zanosi go do Gajusza. Ten informuje Artura, że został zraniony sztyletem krwawej straży i wkrótce powie, kto to zrobił, ponieważ przeżył.
Łzy5

Merlin ukrywa się pod łóżkiem Uthera

Morgana usłyszawszy to zabija go z pomocą trucizny. Gajusz i Merlin są zaskoczeni jego śmiercią. Emrys przychodzi do pokoju Uthera, by sprawdzić, czy wszystko w porządku. Słysząc chlupanie młody czarodziej zagląda pod jego łóżko i zauważa, że znajduje się tam korzeń. Usłyszawszy, że ktoś idzie Merlin chowa się. W ukryciu widzi, jak Morgana zabiera korzeń. Merlin rusza za nią.
Łzy6

Morgause więzi Merlina

W lesie spotyka się ona z Morgause, która informuje ją, że armia Cenreda ruszy na Camelot. Morgana ujawnia swojej siostrze, iż Merlin ją śledził. Ludzie Morgause dopadają go. Gajusz mówi Arturowi, żeby przejął władzę, ale ten rozgniewany odmawia. Kiedy Merlin się budzi Morgause pyta się go o to, dlaczego tak wiernie służy Arturowi. On odpowiada, że uważa, iż Artur będzie sprawiedliwym władcą. Morgause jednak domyśla się, że chodzi o coś więcej. Mówi Merlinowi, że zapłaci za otrucie jej siostry. Zakuwa Merlina łańcuchami z pomocą magii. Gajusz zauważa jego niebecność.
Łzy7

Merlin próbuje odstraszyć serkety

Merlin próbuje się wydostać, ale mu się nie udaje. Gajusz pyta o niego Gwen i Morganę, jednak one mówią, że nic nie wiedzą. Merlin zostaje otoczony przez serkety. Artur siedzi obok śpiącego Uthera. Morgana mówi mu, że zatroszczy się o króla. Emrys próbuje odstraszyć serkety magią, jednak te pozostają nieugięte i jeden z nich rani Merlina, po czym ten przyzywa smoka. Tymczasem ogromna armia Cenreda podąża na Camelot. Smok odstrasza serkety i zabiera nieprzytomnego Merlina.

Część druga Edytuj

Łzy8

Kilgharrah czuwa nad Merlinem

Merlin jest zaskoczony tym, że smok odpowiedział na jego wezwanie, a ten mówi, że choćby chciał nie mógłby zignorować wołanie władcy smoków. Smok informuje Emrysa, aby się nie podnosił, bo jego zaklęcie wyleczy go z jadu serket, ale nie od razu. Artur przychodzi do Gajusza i pyta, gdzie jest Merlin, ale ten mówi, iż myślał, że jest u niego. Książę podejrzewa, że Gajusz go kryje. Morgana za pomocą dymu przyciąga uwagę rycerzy i w ten sposób wkrada się do komnaty Uthera. Tam pociągając za korzeń mandragory sprawia królowi ból. Merlin ma pretensje do smoka, że go nie zbudził, jednak ten mówi, że musiał, bo jad serket jest potężny. Emrys mówi smokowi, że przez niego królestwo znalazło się w niebezpieczeństwie, i że miał rację mówiąc, iż Morganie nie wolno ufać. Smok zabiera młodego czarodzieja z powrotem do Camelotu i mówi Merlinowi, że rozpoczęła się walka o królestwo. Merlin przychodzi do zamku, budzi Gajusza, pomaga mu się ubrać i informuje, że Morgana spiskuje z Morgause przeciwko Camelotowi, i że to ona sprowadziła na niego chorobę. Kiedy medyk i Emrys docierają do komnaty Uthera zauważają, że wszystko jest porozwalane. Natomiast przerażony król siedzi i płacze na podłodze. Cały czas dręczą go wizje zmarłej żony i małych dzieci. Merlin wrzuca korzeń mandragory do kominka. Gajusz mówi Utherowi, że to zły czar i razem z Merlinem zaprowadzają go do łóżka. Medyk daje królowi lek na sen. Merlin mówi Gajuszowi, że trzeba powiedzieć Utherowi, co zrobiła jego podopieczna. Jednak medyk odpowiada, że wierzy on każdemu słowu Morgany i ich za to zabije.
Łzy9

Patrol Camelotu zauważa armię Cenreda

Gajusz mówi, że korzeń został zniszczony i nie zagrozi więcej, ale Merlin odpowiada, iż słyszał rozmowę sióstr i to dopiero początek. Patrol Camelotu dostrzega armię Cenreda i wraca do zamku. Merlin przychodzi do Artura i jest zaskoczony burdelem, jaki zastał. Artur mówi, że musiał radzić sobie sam. Emrys informuje księcia, że umierał, a ten zaczyna rzucać w niego naczyniami. Morgana zauważa przez okna Merlina, czym jest tak zaskoczona, że nie słyszy pytania Gwen. Morgana przychodzi do Uthera i zauważa brak korzenia, a kiedy Gajusz pyta, co robi, ta odpowiada, iż zgubiła kolczyk. Morgana pyta medyka o stan króla, a ten odpowiada, że źródłem choroby był zły urok. Na korytarzu podopieczna Uthera po kryjomu zaczepia Merlina i ostrzega go, że jeśli piśnie choć słówko, zginie w męczarniach. Sir Leon mówi Arturowi, że armia Cenreda dotrze za 2 dni do stolicy. Książę mimo zastrzeżeń Gajusza i Leona karze przygotować się do oblężenia. Merlin mówi Arturowi, że zaimponował mu, bo podjął trudno decyzję. Ten odpowiada, że woli, aby w takich sytuacjach milczał. Emrys twierdzi, że Camelot ma potężną broń; Artura i jego. Cenred informuje Morgause, że jego armia dotrze do Camelotu o zmierzchu. Ginewra przychodzi do Artura i próbuje go pocieszyć mówiąc, iż powinien bardziej w siebie wierzyć.
Łzy10

Morgause daje Morganie berło z jarzębiny rosnącej na wyspie Błogosławionych

Morgana spotyka się w lesie ze swą siostrą i mówi jej, że Merlin wrócił i zniszczył korzeń mandragory. Ta jednak uspokaja ją, bo korzeń wypełnił już swoje zadanie. Morgause daje Morganie berło z jarzębiny rosnącej na wyspie Błogosławionych. Do Camelotu przybywają okoliczni mieszkańcy. Tymczasem Merlin pokazuje Arturowi jedzenie, które przygotował na oblężenie, bo jego zdaniem może ono potrwać pare miesięcy. Cały Camelot pełną parą szykuję się do walki, trwają ostatnie zbrojne przygotowania. Artur obiecuje Utherowi, że nie zawiedzie, po czym go opuszcza. Merlin pomaga Arturowi przyszykować się do walki i mówi mu, że wierzy w jego przeznaczenie.
Łzy11

Artur staje razem z rycerzami do walki

Informuje go też, że będzie największym władcą w dziejach Camelotu. Artur odpowiada mu, że jest mądry, a następnie razem z rycerzami rusza do walki. Uther budzi się i słyszy odgłosy batalii. Król rusza do walki, a Leon próbuje go powstrzymać, jednak ten nie słucha. Trwa zagorzała walka o Camelot. Merlin mówi Gajuszowi, aby pilnował podopiecznej króla. Morgana rusza do zamku, a za nią Gajusz. Nie mogąc jej znaleźć medyk wraca. Merlin zabiera rannego Uthera do Gajusza.
Łzy12

Morgana wzywa armię umarłych

Cenred mówi Morgause, że zdobyli dolne miasto, ale zamek silnie się broni.
Łzy13

Artur walczy z armią umarłych

Gajusz mówi Merlinowi, że Morgana zniknęła, a ta tymczasem powołuje do życia armię umarłych. Emrys pokazuje Arturowi, że jest za nim kościotrup i oboje stają do walki. Książę mówi Merlinowi, żeby kazał Gajuszowi zamknąć szpital. Uther chce walczyć, ale Gajusz go powstrzymuje, bo jest osłabiony. Merlin mówi medykowi, żeby zamknął szpital, ponieważ Morgana wezwała armię umarłych. Młody czarodziej rusza, aby ją powstrzymać. Sir Leon i jego rycerze stają do walki z armią umarłych. Gwen opatruje Artura. Książę chce, aby Gajusz przeniósł króla w bezpieczne miejsce. Medyk mówi, że nie ma się, gdzie skryć.
Łzy14

Camelot broni się przed najeźdźcami

Merlin odnajduje Morganę i prosi ją, aby powstrzymała armię umarłych. Morgana jednak odpowiada, że Uther nienawidzi takich jak ona, a Merlin mówi, że posługując się magią w ten sposób upewnia króla, że ma rację.
Łzy15

Merlin walczy z Morganą

Morgana nie słucha, co mówi Emrys, dlatego staje z nim do walki. Merlin za pomocą magii ogłusza ją i niszczy magiczne berło. W ten sposób armia umarłych zostaje powstrzymana. Po tym jak kościotrupy rozpadają się sir Leon rusza do walki z armią Cenreda. Cenred mówi Morgause, że wycofuje się, bo zdrajca zawiódł, jak zresztą myślał. Po wygranej bitwie w Sali tronowej Uther dziękuje wszystkim za zaangażowanie w bitwę.
Łzy16

Uther dziękuje Morganie za zniszczenie magicznego przedmiotu

Mówi, że za swojego panowania nigdy nie odniósł tak wielkiego zwycięstwa. Uther twierdzi, iż już przed bitwą wiedział, że jest zdrajca w Camelocie. Mówi, iż Lady Morgana go powstrzymała schodząc do grobowca i niszcząc magiczny przedmiot. Merlin pyta Gajusza, dlaczego król nie dostrzega prawdziwej natury swojej podopiecznej. Medyk mówi Emrysowi, że Morgana znów zaatakuje i musi zachować ostrożność. Ten odpowiada, że nie boi się siostry Morgause, a Gajusz mówi, że powinien. Merlin twierdzi, iż czuje wyłącznie litość, bo przepełnia ją nienawiść i gorycz. Mówi również, że nic go tak nie mogłoby rozzłościć. Choć gdy Artur przychodzi do niego i karze mu ruszyć leniwy zadek to żartobliwie odpowiada, że może jednak tak.

Obsada Edytuj

W rolach głównych Edytuj

W pozostałych rolach Edytuj

  • John Hurt jako Kilgharrah
  • Emilia Fox jako Morgause
  • Rupert Young jako Sir Leon
  • Tom Ellis jako król Cenred
  • Alice Patten jako Ygraine Pendragon

Gościnnie Edytuj

  • Matthew Barker jako strażnik
  • Jake Phillips jako duch chłopca

Ciekawostki Edytuj

  • Ten odcinek rozpoczyna spiskowanie Morgany przeciwko Camelotowi.
  • W odcinku Ostatni Władca Smoków z walki ze smokiem wrócili tylko Merlin i Artur. Warto zauważyć, że sir Leon, który także walczył ze smokiem pojawia się w tych i następnych odcinkach.
  • W drugiej części po raz pierwszy Merlin walczy z Morganą. Mimo że oboje mają magię, walczą mieczami. Wynika to zapewne z tego, że Merlin chciał ukrywać swój sekret, a Morgana nie miała wtedy jeszcze zbyt dużego pojęcia o magii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki