FANDOM

Dyby
Dyby
Oryginalna nazwa: Stocks [1]
Typ: Narzędzie kary
Pochodzenie: ---
Wystąpił w: Smocze wołanie
Bramy Avalonu
Można by pomyśleć, że obrzucanie warzywami może się znudzić, ale nie daj się zwieść wrażeniu.
Merlin do Gajusza

Dyby były narzędziem kary w średniowieczu, fizycznej i psychicznej, czyli publiczne upokorzenie. Dyby częściowo unieruchamiały ofiary, które często były wystawione w miejscu publicznym, takim jak rynek, na kpiny dla ludzi, którzy tamtędy przechodzili. Ponieważ celem było ukaranie tych przestępców, którzy działali wbrew regułom postępowania, każdy mógł zaatakować, znieważyć lub wycelować w ofiarę, na przykład pomidorem. Merlin kilka razy został zakuty w dyby, zwykle z powodu księcia Artura Pendragona. Za pierwszym razem, gdy Merlin znalazł się w dybach, odbywał karę za to, że walczył z Arturem, niewiedząc, iż jest księciem. Później stał się jego sługą, a z biegiem lat najlepszym przyjacielem (Smocze wołanie).

Dyby2

Uther zakuł kilka razy Merlina w dyby za to, że nie dopilnował obowiązków Artura, przez co wyszedł na głupka. W rzeczywistości młody czarodziej krył go, gdyż ten potajemnie spotykał się z Sofią (Bramy Avalonu).

Ciekawostki Edytuj

  • Dyby zostały wspomniane przez Artura w odcinku Miecz w kamieniu: część pierwsza, kiedy Merlin do niego powiedział: Pomyśl o czymś przyjemnym, a ten mu odpowiedział: O tobie w dybach?.
  • Sceny z Merlinem obrzucanym pomidorami były dla Colina Morgana dużym wyzwaniem, ponieważ ma on alergię na pomidory.